Nem létezhet ember versengés nélkül. Ez az állítás minden formában megállja a helyét, hiszen ma már bármiből versenyt lehet csinálni. Amikor a traktorokra gondolunk, akkor a legtöbben egy darab földet képzelünk mellé, dolgozó embereket, vagy egy hatalmas tábla kukoricát. De mi lenne, ha azt mondanám, hogy ma a traktorokat is egyre több versenyre viszik el?
A világ leggyorsabb traktorja
Az egyik világhíres verseny a gyorsaságról szól. Ennek talán nem sok értelme van, hiszen a traktorok nem 100 km/h-ás sebességgel hasítanak a búzakalászok között, de azért erre is rendszeresen sor kerül. Sőt! Még a Guinness Rekordok Könyvébe és bekerült, úgyhogy tényleg nem szabad mellette csak úgy elmenni.
A világ leggyorsabb traktorjának a sebessége 166 km/h volt, amit pár évvel ezelőtt sikerült megdönteni. Ha belegondolunk, hogy a tonnás teremtmény ennyivel húz el mellettünk, akkor biztos nagyra tágult pupillákkal néznénk utána. De ennél sokkal tovább vitték az új határokat.
A JCB Fastrac Two nevet viselő traktor jó pár átalakításon átesett. A tuningolás nem is sikerülhetett volna jobban, hiszen egy Forma 1-es csapat végezte el, amihez csak egy tapasztalt pilótára volt szükség. A traktor külsejét áramvonalasabbra tervezték, majd lefaragtak egy kicsit a súlyából és izgatottan rajthoz álltak. Guy Martin ült a vezetőfülkében, aki két futamot vezetett le. Az eredmények igazolják, hogy a traktor átlagsebessége 217,3 km/h volt!
Traktor Pulling: avagy ki az erősebb?
Szerencsére vannak olyan versenyek is, amiknek az átlag felhasználó is több értelmét látja. A Traktor Pulling nevezetű verseny egyszerűen traktorhúzóként fordítható, ami a mezőgazdasági termelők közötti rivalizálásnak a csúcspontja. Ahogy fentebb említettük, az ember mindig versenyez a másikkal, úgyhogy ez a földművesek életében sem alakulhat másképp, de szerencsére teljesen kulturáltan oldják meg a nyerés kérdését.
A Traktor Pulling egyre nagyobb szerepet kap az autós világban, és a nyertes valódi hatalom birtokosa lesz, mindenkinek a tiszteletét elnyeri. A verseny lényege, hogy a traktorra két pótkocsit kötnek, amit alaposan megpakolnak. Ezután a traktornak el kell húznia a súlyt a pályán. A siker abban rejlik, hogy el kell jutni a pálya végéig, aminek a teljes hossza 100 méter.
Elsőre könnyű feladatnak tűnik, azonban nem pár tonna extra súlyról beszélünk, hanem sokkal többről. Nem szokták túl naggyal kezdeni, mivel akkor nem lenne értelme a versengésnek, így gyakran megesik, hogy több traktor is eléri a pálya végét. Itt jön azonban az érdekesség, mert most még több súlyt tesznek rájuk, és újra kell menniük a pályán. A nézők sem szoktak unatkozni, mivel a nagy erőfeszítés következtében gyakoriak a törések, a tüzek és a balesetek is.
Érdekes, hogy ezek a versenyek már a 30-as évek elején megjelentek, és ahogy sejteni lehet, az amerikaiak hozták be a köztudatba. Eleinte az izgalmak tényleg a tetőfokára hágtak, ugyanis a súlyt emberek tették ki: az nyert, aki több embert tudott elvinni. Persze, hamar rájöttek, hogy ez a mutatvány eléggé veszélyesnek ígérkezett.
A legjobb traktorvezető versenye
A következő versenyág szintén szorosan kapcsolódik a traktorokhoz, azonban inkább az emberi ügyességet teszi próbára. Teljesen érthető, hogy nemcsak a gép erejét kell megvizsgálni, hanem annak a képességeit, aki a vezetőfülkében ül. A pilóták Európa-bajnokságán több szponzor szokott lenni, akik egy új traktor erejét mutatják be.
Gyakori szponzornak számít a John Deere és a Michelin, akik közösen alkotják meg az erős motort és az erős abroncsot. A részvétel iránt érdeklődőknek egy weboldalon kell jelentkezniük, azonban minden az ismerősök erején múlik, hiszen a legtöbb lájkot kapók jutnak el a személyes részvételig. 16 ember kap meghívást a Michelin technológiai központjába és a tesztüzembe, hogy képviseljék az országukat a bajnokságon.
A tesztüzem a világ egyik legnagyobb épülete, amihez 19 tesztpálya jár. Ezeknek a hossza 41 km, úgyhogy csak traktorra van szükség. A John Deere neve alatt készülő traktorok az erejükről híresek, azonban nem mindegy, hogyan vezetik el a 300 lóerős motort, amihez minden esetben egy 29 tonnás pótkocsi jár. Nem véletlen, hogy a verseny a valós munkakörülmények miatt vált híressé, azonban a vezetőknek ki kell találniuk a saját stílusukat.
Minden ember eldöntheti, hogy milyen stratégiát fog használni, ugyanakkor a traktor beállításaiba is beleszólhat. Ha ez nem lenne elég, akkor a nyomásokat is megfelelően kell módosítaniuk, majd jöhet a versenyzés. A terep pálya mellett közúti pályán is teljesíteniük kell, és csak egy nyerhet: a leggyorsabb.
Az, hogy ki számít gyorsnak, több dologtól függ. Először is figyelembe veszik az időt, de ugyanúgy megnézik az üzemanyag fogyasztást és a talajtömörödést. Minden járművezetőt a következő kategóriákban értékelik: sebesség, üzemanyag, talajtömörödés és vezetési képesség. Ezekből a pontszámokból számolják ki az átlagot.
John Deere célja, hogy bemutassa a traktorvezetés fontosságát, hiszen egy jó kezelő időt és pénzt takaríthat meg azáltal, hogy megfelelően állítja be a gépet, ugyanakkor a minőségi abroncs fontosságát is bemutatja.