Az úszás jótékony hatásai az egészségre

Az úszás egy olyan sport, ami nem terheli meg a testet, így sokkal jobb a szárazföldi gyakorlatoknál. A vízben való lebegés természetes képessége segít elkerülni az ütéseket és zúzódásokat, amelyek további sérülésekhez vezetnek. A vízben az ember súlya körülbelül 10%-a a normál súlyának, így a túlsúlyban szenvedők is kiélvezhetik a hatását.

Jó választás azok számára, akik edzeni szeretnének, és esetleg problémáik vannak a szárazföldi sportokkal. Az úszás például ideális lehet a terhes nők, az ízületi gyulladásban szenvedők, illetve a hát- és súlyproblémákkal küzdők számára. Másrészt az olyan tüdőbetegek, mint például az asztmások, (mivel az uszodai környezet általában nagyon párás), könnyebben lélegeznek közben.

Mindezek mellett ott vannak a mentális egészségre gyakorolt előnyei is, hiszen az úszás ellazít a napi feszültségektől, csökkenti a stressz által kiváltott fokozott izomtónust, pozitív hangulatot generál, és segít pillanatnyilag kiüríteni az elmét, és elszigetelni magunkat a problémáktól.

Az úszás jótékony hatásai

A Mejor con Salud magazin utánajárt a legfontosabb előnyöknek. Az elmondásuk szerint az úszás egyike azon kevés fizikai gyakorlatoknak, amelyek a test egészére jótékonyan hatnak, mivel egyszerre erősítik az állóképességet és a rugalmasságot. Ez magában foglalja a futás összes szív- és érrendszeri előnyét, a súlyzós edzés izommunkájának előnyét és a tánc- vagy aerobikórák állóképesség-növelő hatásait is.

Az úszás a legtöbb izomcsoportot igénybe veszi, segít az ízületek rugalmasságának megőrzésében, különösen a nyak, a vállak és a medence területén. Emellett biztosan megmozgatjuk majd a hasizmot, a bicepszet és tricepszet, a farizmot, és a hátizmokat is.

Miközben a vízben mozgunk, növeljük a fizikai aktivitás szintjét, és ezáltal növeljük az elégetett energia mennyiségét, így ideális összetevője a testsúlykontroll programoknak is. Emellett az idősek számára az úszás a fizikai erőnlét fenntartása mellett a mozgáskoordináció javításával, valamint az esések és csípőtörések kockázatának csökkentésével jár.

Az úszás fokozza a kognitív funkciókat és a tanulást

A medencében való elmerülés növelheti az agy vérellátását, ahogyan azt az ausztráliai Perth Egyetem Sporttudományi Iskolájának kutatása részletezi. Amikor a résztvevők szívmagasságig merültek a vízbe, az agyi véráramlásuk magasabb volt azokhoz képest, akik nem voltak a medencében. Konkrétan a központi agyi artériák véráramlása 14 százalékkal, míg a hátsó agyi artériáké 9 százalékkal nőtt. Ezenkívül az úszás rendszeresen aktiválja az agy mindkét féltekéjét és mind a négy lebenyt egyszerre, ami a tanulás javulásához vezet.

Ezt a hatást nem csak az uszodákban, hanem a saját medencénkben is elérhetjük. A legtöbben csak a hatalmas, akár 50 méteres távokra szoktak gondolni, de a kertünk is nagyszerű alapot adhat az edzéshez. Az otthoni úszás nem lesz annyira izgalmas, mint az uszodai, azonban lényegesen több előnnyel jár, hiszen nem kell utaznunk, és bármikor kihasználhatjuk. Sőt, a tapasztalatok azt mutatják, hogy nyáron a rokonság is annál a családnál jelenik meg, ahol van medence, így a közös esték is sokkal hangulatosabbá válnak.

Az úszás egyéb előnyei

Ideális a fogyáshoz. Meg kell jegyezni, hogy több tényező határozza meg a zsírégetést, mivel mindenkinek más az anyagcseréje. Általánosságban a súlyt (minél nehezebbek vagyunk, annál több kalóriát égetünk el), az úszási stílust (hátúszás, mellúszás vagy pillangó), a sebességet, az intenzitást és az időt kell figyelembe venni.

Így a Harvard Medical School szerint egy 56 kg-os személy 30 perc mérsékelt úszás során körülbelül 180 kalóriát éget el, egy 70 kg-os személy 223 kcal-t, egy 84 kg-os pedig körülbelül 266 kcal-t. Ha a tevékenység intenzív, az első körülbelül 300, a második 372, a harmadik pedig 444 kalóriát éget el.

Ebből következik, hogy dolgoznunk kell az izomtömegen. Ha a különböző úszásnemeket gyakoroljuk, a test legtöbb izma edződik, különösen a felsőtest izmai. Ilyenkor mindig javul a szív- és légzőrendszer egészsége is, ami sok sportolni vágyót érdekel. A tüdőmunka ennél a sportágnál nagyon magas, mivel az ellenállás apránként növekszik, ugyanakkor a tüdőkapacitás is nő.

Ma már létezik terápiás úszás is

Az utóbbi években az egészségügyi szakemberek egyre többféle terápiára és patológiára vonatkozó ajánlást tesznek, amibe a medence használata is beletartozik. Néhány ezek közül:

  • Asztma
  • Izom- és ízületi panaszok
  • Porckorongsérv, hátfájás
  • Stressz
  • Segítség az ellenőrzött fogyókúrás étrendben
  • Fizikai és mozgásszervi fogyatékosságok
  • Autizmus

A vízben végzett edzés olyan mozgásszabadságot biztosít, amelyet a száraz munka nem ad meg. Ezeknek a gyakorlatoknak jó pszichológiai hatásai vannak, mert az ember játékos környezetben van, kellemes hőmérsékleten, és nem kell stresszelnie.

A vízben történő rehabilitáció lehetőségei nagyon nagyok, és számos patológiára kiterjednek. Az agyi bénulásban szenvedők, a súlyos myopathiások, sőt az autisták is élvezhetik az előnyeit, de mindig orvosi felügyelet mellett.

Megosztás

Az alábbi írások is érdekesek lehetnek számodra

Erre van szükség, ha valaki hivatásos sportoló akar lenni

2022. június 3.|

A hivatásos sportolók jogállása az évek során számos vita tárgyát képezte, mivel a hivatásos sportolók a különleges munkaviszonyok jogi rendszerébe tartoznak. Innentől kezdve nem mindegy, hogy milyen sportot űzünk, ahogy az sem, hogy hol csináljuk.

A világ legveszélyesebb sportjai elképesztő halálozási arányokkal

2022. május 8.|

Az extrém sportok azok a fizikai tevékenységek, amik eredendően veszélyt hordoznak magukban. Fokozott szívritmus, tág pupillák, kitágult erek, fokozott légzésszám, nem létfontosságú funkciók gátlása, fokozott energia és érzékelés, fokozott verejtéktermelés és véráramlás, sőt, a memória

A költözések száma befolyásolja a gyerekek mentális jólétét

2022. május 8.|

Minden család másképp éli az életét, vannak, akik generációkon keresztül ugyanott élnek, mások pedig inkább a szabadságot választják. Ma nehéz lenne megmondani, hogy melyik életmód számít könnyebbnek, hiszen a technikai megoldások és a személyiségünk is