Orvosok tippjei a tartós fogyás és egészség jegyében

A tartós fogyás titka NEM egyenlő a szigorú fogyókúrával. A megoldást az életmódváltás adja, ami magában foglalja a rendszeres testmozgást és a belső egyensúlyt. A táplálkozásra specializálódott szakemberek a következő pontokban foglalták össze a tartós fogyás titkát.

Egészséges ételek

Az első és talán a legfontosabb az egészséges étkezés. Bizonyára te sem lepődsz meg, ha századjára is azt olvasod, hogy egyél sok gyümölcsöt, zöldséget és teljes kiőrlésű gabonát, miközben kerüld a finomított lisztet, a cukros ételeket és a telített zsírokat. A nem zsíros tejtermékek és a sovány húsok szintén felkerülhetnek a fogyasztandó listára, de sosem szabad megfeledkezni a rostokról. Ezekről ritkábban beszélünk, pedig a fogyasztásukkal úgy érezzük, hogy tele a hasunk, miközben a szénhidrátok felszívódását is lassítja.

Kis adagok

Nem elég az, hogy egészséges ételeket teszel a tányérodra, ha nem tartod be az adagokat. Jó, spenótból és brokkoliból tényleg annyit ehetsz, amennyit szeretnél, de a magasabb kalóriatartalmú ételeknél figyelj oda a mennyiségre! Az étkezés nem addig tart, amíg nem fogy el az étel a tányérból, hanem amíg nem fogy el az ajánlott adag.

Lelki állapot

A lelki állapot nagy mértékben befolyásolja az evést, éppen ezért jó, ha figyelsz magadra. Többet eszel, ha stressz ér? Egyedül jobban nasizol, vagy inkább társaságban engeded el magad? Ha ezekre a kérdésekre válaszolsz, akkor sokkal könnyebben odafigyelsz majd az étkezésre, mivel előre ismerni fogod a reakciódat. Minél tudatosabban eszel, annál ritkábban fogod túlenni magad.

Lassan eszel, tovább élsz

Az evés mindig a rágásnál kezdődik. Az agyunk nagyjából 20 perc elteltével fogja fel, hogy tele vagyunk, ami a lassú evőknek kedvez. Ha valaki 10 perc alatt belapátolja a hatalmas tányér ételt, az csak később fogja megérezni, hogy túllőtt a célon. Ezzel szemben azok, akik lassan rágnak, hamarabb megérzik, hogy jóllaktak, és könnyebben le tudják tenni a kést és a villát. Az is segíteni szokott, ha jól megrágjuk az ételt, mivel így nemcsak az ízeket érezzük jobban, hanem az agyunkat is becsapjuk kicsit.

Mikor eszel többet?

Nagyon fontos megfigyelni, hogy mikor eszünk többet az átlagnál. Ha ismerjük a saját reakcióinkat, akkor felkészültebbek leszünk a ránk váró helyzetekre. A szakértők szerint akkor kell enni, amikor már egy kicsit éhesek vagyunk, de azelőtt kell abbahagyni, mielőtt szét akarnánk durranni. Ha észreveszed, hogy olyankor is nassolsz, amikor egyáltalán nem vagy éhes, akkor kereshetsz egy póttevékenységet. Ilyenkor fogj egy pohár vizet, egy rágót vagy menj el sétálni. Ne engedd, hogy a megszokás uralja az életedet.

Mediterrán szokások

A hasad akkor lesz tele, ha megfelelő mennyiségű adagot ettél, úgyhogy érdemes kihasználni a mediterrán szokásokat. Próbáld ki, hogy egy nagy adag salátával kezdesz, amitől biztosan nem hízol el, azonban könnyen jóllaksz. Másodiknak jöhet a főétel, de már sokkal kisebb tányérban.

Fehérjék

Ha tartósan akarsz fogyni, akkor a fehérje jó barátod lesz. Növeli a telítettségérzést, ugyanakkor nem jár izomveszteséggel. A szakértők szerint étkezésenként 25 gramm fehérjére van szüksége a testnek, amit hüvelyesekből, fehér húsokból és zsírszegény túróból tudsz kinyerni. Próbálj meg úgy enni, hogy mindig legyen benne egy kis fehérje, és ha nem is minden étkezésnél, de legalább naponta egyszer kapjon belőle a szervezeted.

Mikor eszel?

Sokat beszéltünk arról, hogy mit kell enni, úgyhogy most nézzük, mikor. Aki kihagy egy étkezést, utána hajlamos többet enni, tehát ne hagyj ki egyet sem, legyél rendszeres. Az élet eléggé kiszámíthatatlan, de ha mindig van nálad egy párszáz kalóriás nasi, akkor könnyen át tudod vészelni a főétkezés közötti órákat. Természetes a nasi olyan ételekre vonatkozik, mint a joghurt, a gyümölcs vagy egy kis marék mogyoró.

Kisebb választék

Minél több étel közül választhatsz, annál többet fogsz enni. Éppen ezért, sose készíts ötfogásos ebédeket, legyen elég a három különböző íz. Ha pedig olyan étteremben jársz, ahol mindent ki lehet próbálni, akkor nézz körül, majd döntsd el, hogy mi tetszik a legjobban, majd ragaszkodj a döntésedhez.

Ivás

Sokat beszéltünk az evésről, de mi van az ivással? Egy finom gyümölcslétől aligha lakik jól az ember, azonban a kalóriabevitel igen magas lesz. Nem elég arra figyelni, hogy mit eszünk, de nagyon meg kell gondolni, hogy mit iszunk. Egy pohár cukros üdítő szinte magától érkezik le a gyomorba, észre sem vesszük, hogy 150 üres kalóriát tartalmazott. Ha pedig szomjasok maradunk utána, akkor még több pohár fog lecsúszni. Igyál inkább vizet!

Főzz otthon

Az éttermek előnye, hogy nem kell utána mosogatni, azonban mindig jobban jársz, ha inkább magadnak főzöl. Otthon kevesebb cukrot fogsz beletenni, és ellenőrizheted az összetevőket. A kutatások szerint házon kívül sokkal többet eszünk, hiszen nem hagyjuk ott a tányéron, ha már fizettünk érte. Ez nem jelenti azt, hogy tilos kiruccanni, de gondoljuk meg kétszer, hogy hol fogunk enni.

Alvás

Nem az evéshez kapcsolódik, de a fogyásban az alvás is segít. Minden embernek eltérő az alvásigénye, azonban a 6 óránál kevesebb alvás megkönnyíti a súlygyarapodást. Az éhségérzetet kiváltó hormonok száma megemelkedik az alváshiány hatására.

Megosztás

Az alábbi írások is érdekesek lehetnek számodra

Sport és Hobbi: kézzel készített fém és fatárgyak

2021. szeptember 21.|

Egyre többször hallani, hogy a sport néha valakinek a hobbijává válik, mert annyira szereti csinálni. A kézműves foglalkozásokat nem szokták sportnak hívni, azonban sokszor ugyanannyi időt, pénzt és energiát fordítunk bele, mint a többi sportoló.

7 dolog, amit biztosan nem tudtál a rovarevésről

2021. augusztus 31.|

Ma több európai államban találkozni ehető rovarokkal, és úgy tűnik, hogy a fenntartható jövő is megkívánja az újabb recepteket. A környezetbarát címke azonban jelenleg kevés, így Magyarországon ritkán fogunk sült tücsökkel találkozni az utcán, bár

Orvosok tippjei a tartós fogyás és egészség jegyében

2021. augusztus 22.|

A tartós fogyás titka NEM egyenlő a szigorú fogyókúrával. A megoldást az életmódváltás adja, ami magában foglalja a rendszeres testmozgást és a belső egyensúlyt. A táplálkozásra specializálódott szakemberek a következő pontokban foglalták össze a tartós