Sportpszichológia: a sport és az egészség pszichológiája

A sport különféle szerepeket tölt be az emberek életében, aminek nem csak gyakorlati oldalai vannak. A sport és a társadalom viszonya szorosan összefüggnek egymással, így nemcsak a szó szerint fizikai aktivitásról kell beszélnünk, hanem az egyén életében betöltött szerepéről.

Mi az a sport?

Amikor sportról beszélünk, akkor a testedzésre vagy a fizikai aktivitására gondolunk. Ide tartozik minden olyan mozgásforma, amihez energia felhasználására van szükség, attól függetlenül, hogy versenyszerűen űzzük-e vagy csak a saját szórakozásunkra. Az intenzív munka és a ház körüli teendők elvégzése is beletartozik a testedzés témakörbe, egészen addig, amíg valamilyen céllal látjuk el. Különbség van aközött, hogy elsétálunk a munkahelyre, és aközött, hogy edzésként biciklivel megyünk.

A testmozgás társadalmi funkciói

A társadalmi funkciók az egyén és a közösség szintjén is megvizsgálhatók. A legtöbben azért mozognak rendszeresen, mert szeretnék megőrizni az egészségüket, és a sportolással próbálják megelőzni a betegségeket. Ha belegondolunk, akkor ez nem mindig személyes cél, hiszen rengeteg kutatás épül az egészség köré, és mindenki szeretné tudni a gondtalan élet titkát. A társadalmi védőfaktorok minden embert befolyásolnak, ilyen a vallás, a betegek támogatása, a megfelelő értékrend és a sportolás.

Érdekes, hogy nemcsak azzal tudjuk csökkenteni a stresszt, hogy beszélgetünk a hozzánk közel állókkal, és megfelelő támogatásra teszünk szert egy azonos érdeklődési körű csoporttól, hanem a testmozgás is pufferként hat, más szóval semlegesíti a stresszhatásokat. Erre azért van szükségünk, hogy egészségesebb életet tudjunk élni, ami a WHO szerint a testet, a lelket és a szociális jóllétet is magában foglalja. Attól, hogy valaki nem szenved látható fizikai betegségben, attól még hiányozhat az életéből a harmónia.

Ez a fajta egészségértelmezés sok családban újszerűen hat, mivel több dolog is befolyásolja a megőrzését. Az új megközelítés köntörfalazás nélkül kimondja, hogy az egészséges élethez elengedhetetlen a fizikai, a mentális és a szociális jóllét is, az egyik sem létezik a másik nélkül, és ha valamelyik lecsökken, akkor a többivel is pontosan ugyanez fog történni. Ez a három dolog tartja meg az embert, és egész életünkben ezek között kell egyensúlyoznunk.

Az egészségre gyakorolt hatása

Ha körbenézünk Magyarországon, akkor egyre többször találkozunk szív- és érrendszeri problémákkal, légúti és daganatos betegségekkel, miközben az ország lelki és mentális állapota is a legrosszabbak között szerepel. Ha más országokkal versenyeznénk, akkor könnyen az első helyre kerülnénk, bár a rossz értelemben.

Az a tény, hogy a rendszeres sportolás csökkenti a betegségeket, sokak számára kevésbé fontos. Ha azonban szeretnénk elkerülni a korai gyógyszerszedést, akkor nagyon is szükségünk van a fizikai aktivitásra, ezzel ugyanis helyén tartjuk a vérnyomásunkat, a vércukorszintet, és az elhízástól is megóvjuk a testünket. Bizonyára senkinek sem kell bizonyítani, hogy a nagy súlyfelesleg a közérzetet is zavarja, így biztosra vehetjük, hogy végül egészség és boldogság nélkül fogunk élni. Ezzel ellentétben a mozgás rengeteg pozitív tulajdonsággal rendelkezik, így nemcsak a kezeléseknél, hanem a megelőzésénél is nagy szerepe van.

De miért növekedik ilyen gyorsan az elhízások száma? Ebben valójában több tényező is szerepet játszik, az egyik leggyakoribb a fizikai aktivitás hiánya. Az autók, a tömegközlekedés és az ülő munka ahhoz járul hozzá, hogy sokkal több energiát veszünk magunkhoz, mint amit le tudunk adni. Az egészségtelen táplálkozás csak rátesz még egy lapáttal, ugyanis a gyorséttermi menük, a só, a cukor, a zsírok és az üdítők túlzott fogyasztása mind az emberi test ellenségei. Nem elég csak az el fogyasztott ételek minőségére és mennyiségére gondolni, hanem számolni kell a kötelező mozgással.

A betegségek vége

Az inaktív életmód azt jelenti, hogy megnöveljük a betegségek esélyét. A sportolás például csökkenti a koleszterinszintet, így megelőzhetjük a csontritkulás, a cukorbetegség, a koszorúér és a keringési betegségek kialakulását. A rendszeres mozgás növeli az izomtömeget, erősebbek leszünk, és lényegesen javulni fog a közérzetünk is. Amikor a testünk jó egészségügyi állapotba kerül, akkor a mentális jóllétünk azonnal kifejti a hatását.

Amikor valaki elhatározza, hogy sportolni fog, akkor akaratlanul is belátja, hogy mennyire fontos az egészség megőrzése. Miért enne gyorséttermi ételeket, ha utána hosszú órákon keresztül kell gyalogolnia? Nem véletlen, hogy azok, akik rendszeresen mozognak, sokkal könnyebben átállnak az új életmódokra, mivel belátják, hogy a sport mellett az étrendjükön is javítaniuk kell. Bizonyos tapasztalatok azt mutatják, hogy a helytelen és egészségtelen életmódot folytató emberek könnyebben változtatnak, ha szembesítik őket a testüket ért veszélyekről. Ez az információ változásra sarkallhat mindenkit, így a sport nemcsak a fizikai és lelki állapotra van hatással, hanem az életvitelre is.

A sport és a mentális jóllét

Ennél azonban sokkal többet tehet értünk. A mai világban egyre többen tapasztalják, hogy az iskolában vagy a munkahelyen mentális és fizikai bántalmaknak vannak kitéve. Elég, ha valaki eltér a többiektől, máshogy beszél, vagy máshogy gondolkodik, és máris megtalálják. Ilyenkor a fitt és egészséges szervezetnek sokkal nagyobb a teherbírása, és nem fog teljesen összeroppanni a rá nehezedő súly alatt. Ez pedig a társadalomnak is nagyon jó, mivel a mentálisan erős emberek legyőzik a bántó réteget, ugyanakkor az álaluk elvégzett munka folytatódik, a haszon nő, a táppénzek csökkennek, ráadásul motiváltabbak is lehetnek. Aki túléli a bántalmazást, az sokkal többet is elér az életben.

A sport természetesen nemcsak a fizikum miatt fontos, hanem a szellemi jóllétünk is nagy mértékben függ tőle. Amikor erős fizikai aktivitást végzünk, akkor a szervezetben biológiai folyamatok indulnak meg, amik felfrissítenek és jó kedvet idéznek elő. A szellemi frissesség egyet jelent a könnyebb tanulással és a gyorsabb munkavégzéssel. Amikor valaki rendszeresen mozog, akkor úgy érzi, hogy bármit elérhet az életben, így újabb és újabb célokat fog kitűzni maga elé, de ami a legfontosabb, hogy meg is tudja valósítani azokat. Hiszen, aki minden reggel fel tud kelni egy órával hamarabb, hogy elmenjen futni, az délután el tud végezni egy kurzust, nem?

A teljesítmény fokozatosan válik a sportoló ember életének a részévé, a rutin pedig életet is menthet. Amikor azt érezzük, hogy elégedettek vagyunk önmagunkkal és az apró sikerekkel, akkor könnyebben elkerüljük majd a depressziót és a magányt is.

A kutatási eredmények kimutatják, hogy a sportolás segíti a mentális betegségek kezelését is, mivel növeli a testi és a lelki jóllétet. Ha pár perc mozgással csökkenteni tudjuk a mindennapos stresszt és szorongást, akkor hamar megnő az önbizalmunk, ami a társas kapcsolatokra is hatással van. Ha valaki jól érzi magát a bőrében, akkor könnyebben elmegy otthonról, több kedve lesz a barátaival lenni, és segíti a szociális kapcsolatokat, mások jóllétére is hatással van.

Ha egészséges testképpel rendelkezik, akkor érzelmileg hamarabb beilleszkedik a többiek közé, és másra sem jelent veszélyt. A bántalmazók általában olyan emberek szoktak lenni, akiket szintén bántottak, vagy a frusztrációikat más fájdalmával akarják levezetni. Ha azonban valaki mentálisan egészséges, akkor bántalmazás sincs.

A sport fontossága idős korban

Érdemes pár szót váltani az idősekről is. A közösség általában megszokta, hogy a korral együtt rengeteg betegség jár, azonban nagy különbség szokott lenni öreg és öreg között. Amikor az előrehaladott korban lévő személy elhagyja magát, akkor a teste fokozatosan felmondja a szolgálatot, és több betegséggel kell megbirkóznia. Ezzel szemben a gyakori sportolás az egyénre és a csoportra is jó hatással van, nem véletlen, hogy a különböző otthonokban közös tornákat szoktak tartani. Minél jobban odafigyel magára valaki, annál egészségesebb lesz, ugyanakkor a többieket is motiválhatja. A közösen eltöltött mozgás pedig felvidítja a szívet, ami szintén hozzájárul a fizikai jólléthez.

A testmozgás megszabja a magatartást

Végül, de nem utolsó sorban beszélhetünk a magatartásról. Ma rengeteg ember éli az életét valamilyen káros szenvedéllyel karöltve, legyen az ivás, dohányzás vagy drogok használata. Egyesek kicsiben kezdik, majd nagyban folytatják, és a történet vége hasonlóan szokott végződni. Viszont, ha belegondolunk, akkor ezek között az emberek között nem szoktak sportolók lenni. Miért? Mert, ha valaki nagy erőfeszítést tesz az egészsége megőrzése érdekében, tehát egészségesen táplálkozik vagy rendszeresen sportol, akkor nem fog káros szerekhez nyúlni. Persze, ez a magatartás egyéni mintázok alapján is kialakulhat, azonban nem szabad róla megfeledkezni.

Tény és való, hogy a sportolás nem tekinthető védőfaktornak, hiszen egyesek illegális szerekhez próbálnak folyamodni a látványosabb fejlődés érdekében, de erre ritkábban van példa. A kulcs abban rejlik, hogy valaki mikor kezd el figyelni magára. Az a fiatal, aki mindig szeretett sportolni, valószínűleg felnőtt korában is óvatosabb lesz. Ezek a fiatalok magabiztosabbak, hamarabb nyitnak mások felé, és kifejezetten figyelnek az egészségükre.

A sportolás és a rendszeres fizikai aktivitás önbizalommal jár együtt. A magasabb önbizalom azt jelenti, hogy az ember elégedettebb és boldogabb az életében, nem tör hatalmas babérokra, ugyanakkor nem adja fel a küzdelmet. A fiatalok és az idősek körében is nagyon fontos, hogy egészséges testkép alakuljon ki az emberről, mivel ez nemcsak saját magán, hanem a személyes kapcsolatain is meglátszik majd. Aki szeretettel tud tekinteni önmagára, az nem fogja bántani a többieket sem.

Igaz, hogy a sportolás mellett több tényezőre van szükség a szellemi jólléthez, azonban ez is fontos lépcsőnek számít. Amikor valaki úgy érzi, hogy kezd elveszni a szürke hétköznapokban, akkor érdemes inkább a cselekvést választania. Eleinte nehéz lesz hozzászokni, hogy rendszeresen mozogjunk, de a sikerélmény és a testünket átjáró kellemes érzés megadja a tökéletes alapot arra, hogy folytassuk. Ezzel pedig nemcsak önmagunkat segítjük, hanem a minket körülvevő társadalmat is.

Megosztás

Az alábbi írások is érdekesek lehetnek számodra

Az egészséges életmód alapjai

2021. július 8.|

Sokan úgy gondolják, hogy egyik napról a másikra képesek változtatni a szokásaikon, és egészséges életmódot kezdhetnek. A valóságban ez nem így szokott történni, hiszen mindenhez idő és megszokás kell. A szakértők szerint általában huszonegy nap

Fogyókúra, de hogyan? Sport vagy diéta?

2020. július 8.|

Ma már mindenki tisztában van vele, hogy a tartós fogyás egy életmódváltás eredménye, amiért igenis dolgozni kell. Nap, mint nap kell meghozni a döntéseket, amelyek előrébb visznek bennünket az átalakulás útján és amelyek segítségével végre