Az egészséges életmód alapjai

Sokan úgy gondolják, hogy egyik napról a másikra képesek változtatni a szokásaikon, és egészséges életmódot kezdhetnek. A valóságban ez nem így szokott történni, hiszen mindenhez idő és megszokás kell. A szakértők szerint általában huszonegy nap kell ahhoz, hogy valami berögződjön, és tényleg a rutinunk részévé váljon, ez pedig az egészségre is igaz.

Amikor szeretnénk jobban érezni magunkat, akkor meg kell vizsgálnunk a napi szokásainkat. A test és a lélek csak akkor fognak harmóniában lenni egymással, ha betartjuk a legfontosabb alapelveket. Ezt azonban nemcsak pár napig kell elvégezni, mint az egyszerű diétát, hanem az életünk részévé kell tennünk.

Táplálkozás

Az első lépés a táplálkozás. A legtöbben azért esznek jókat, mert élvezik az ételek ízét, és nem érdekli őket, ha a kalóriabevitel a duplájára nő. Nagyon fontos megérteni, hogy a táplálkozás nem élvezeti forrás! A testünknek karbantartásra, vitaminokra és ásványi anyagokra van szüksége, amit pont a táplálékok által tudunk a szervezetünkbe juttatni.

Amikor kiválasztjuk, hogy mit fogunk enni, akkor nem az ízek és a zamatok a fontosak, hanem az, hogy mennyire szolgálja a test egészségét. Lehet, hogy a csipsznek az íze jobban tetszik, azonban a zöldségek és a gyümölcsök lényegesen több szolgálatot tesznek.

Testmozgás

A következő lépés a mozgás. A négylábú állatok azért fekszenek sokat, mert állva rengeteg energiát használnak fel. Ezzel ellentétben az ember akkor használ fel a legkevesebbet, amikor áll, tehát bátran kimondhatjuk, hogy a mozgásra lettünk megtervezve. A sport javítja az állóképességet és a teljesítőképességet, így lényegesen kitartóbbá válunk általa.

Ha egészségesek akarunk maradni, akkor nagyon fontos az ideális testsúly elérése és megtartása. Nem elég, ha néha diétázunk, mivel folyamatosan tartanunk kell magunkat az elhatározásunkhoz. Ha pedig azt akarjuk, hogy könnyebb legyen a dolgunk, akkor beiktatjuk a rendszeres mozgást.

A sportolásnál csak arra figyeljünk, hogy sose essünk át a ló túloldalára, és ne eddzünk kimerültségig, hanem válasszuk a könnyedebb mozgásfajtákat. Mindenkinek más tetszik, úgyhogy nyugodtan kísérletezzünk.

Vízfogyasztás

Az vagy, amit megeszel. Vagy, amit megiszol? A testünk hetven százaléka víz, úgyhogy a következő tényező a hidratálás. Sokan azt hajtogatják, hogy legalább három liter vízre van szükség, ez azonban nem igaz. Lehet, hogy valakinek tényleg kell a három liter, ez azonban minden embernél más. Az a legjobb, ha észben tartjuk az ideális testsúlyunkat, a fizikai teljesítőképességünket, majd ehhez mérjük a vízfogyasztást.

A víz a legjobb oldószer, úgyhogy éljünk vele. Minden biológiai és kémiai folyamathoz hozzájárul, így a belső és a külső karbantartásához is elengedhetetlen. Persze, ahogy a sportnak, úgy a vízfogyasztásnak is vannak szabályai. Nemcsak a mennyiségre, hanem a minőségre is figyeljünk oda!

Napfény

Az egészséges életmód következő állomása a napfény. Az emberi szervezetnek szüksége van D-vitaminra, amit leginkább a napfényből tud kinyerni. A Nap emellett ritmust ad az embereknek, mérhetővé teszi az időt, és segíti az oxigéntermelést. Nemcsak az elvetett magok nőnek meg, hanem az ember is fejlődik, tehát a napfényt nyugodtan nevezhetjük életnek.

Ha ez nem lenne elég, akkor a napfény immunerősítő és fertőtlenítő is. Mindennap szükségünk van rá, ezért fontos, hogy rendszeresen kimenjünk a szabadba. Természetesen itt se feledkezzünk meg a szabályokról, vigyázzunk a veszélyes sugarakkal.

Levegő

A levegő fontosságát mindenki elismeri, hiszen, ha abbahagyjuk a lélegzést, akkor megszűnünk létezni is. A jó minőségű levegő mindig hatással lesz a szervezetre, mivel segíti az agy oxigénellátását, és jobb alvásról gondoskodik.

Sokan a légzéssel irányítják a hangulatukat, de ugyanúgy csökkenthető a stressz is. Ha odafigyelünk a légzésre, akkor jobban fogunk koncentrálni a feladataink elvégzése közben. Nem véletlen, hogy a meditációs gyakorlatoknál is a légzést szokták alapul venni, így érik el, hogy ellazuljanak. A helyes légzés a tüdő munkáját is segíti, úgyhogy a megfelelő légzőgyakorlatok, a mozgás és az éneklés is fontos részét képezik az egészséges életmódnak.

Mértékletesség

Az életünk akkor fog megfelelő irányba haladni, ha tudatosan figyelünk a pihenésre és a mértékletességre. A nappalt mindig felváltja az éjjel, úgyhogy ehhez hasonlóan nekünk is nyugovóra kell térnünk. Szükség van az olyan időszakokra, amikor lazíthatunk és pihenhetünk, és persze olyanokra is, ahol újra teljes erőbedobással mehetünk előre.

Ez nagyjából egyet jelent a mértékletességgel is. Sosem szabad túlzásba esni, hanem ki kell tapasztalnunk, hogy mi az, ami jót tesz a testnek és a léleknek. Ahogy étkezésnél is jóllakásig eszünk, úgy a mozgást, a pihenést és a munkát is a megelégedés pillanatáig kell végezni.

Lelki egyensúly

Innentől kezdve az egészséges életmódhoz csak egyetlen dologra lesz szükségünk: lelki egyensúlyra. Hiába figyelünk a táplálkozásra vagy a sportolásra, ha nincsen lelki harmónia az életben, akkor el fogjuk bukni az egészséget. Ez a harmónia csak úgy érhető el, ha megismerjük önmagunkat, és képesek vagyunk meglátni a pozitív eseményeket az életünkben.

Megosztás

Az alábbi írások is érdekesek lehetnek számodra

Az egészséges életmód alapjai

2021. július 8.|

Sokan úgy gondolják, hogy egyik napról a másikra képesek változtatni a szokásaikon, és egészséges életmódot kezdhetnek. A valóságban ez nem így szokott történni, hiszen mindenhez idő és megszokás kell. A szakértők szerint általában huszonegy nap

Fogyókúra, de hogyan? Sport vagy diéta?

2020. július 8.|

Ma már mindenki tisztában van vele, hogy a tartós fogyás egy életmódváltás eredménye, amiért igenis dolgozni kell. Nap, mint nap kell meghozni a döntéseket, amelyek előrébb visznek bennünket az átalakulás útján és amelyek segítségével végre